Tanulmányutak

images (1)

images

Erdélyi tanulmányút

A Magyary Zoltán Szakkollégium négy taggal képviseltette magát a Makovecz Program 2018. január 27-től február 4-ig tartó erdélyi tanulmányútján. A részt vevő hallgatók a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem kampuszait látogatták meg Kolozsváron, Marosvásárhelyen, illetve Csíkszeredában. Számos szakmai és közösségi programon vettünk részt: megtekinthettük a Kolozsvári Magyar Opera egyik kiváló darabját, a Légy jó mindhalálig musicalt; városnézés keretében lehetőségünk volt bejárni az óvárost; megszemlélhettük a Szent Mihály- és a Farkas utcai református templomot; valamint híres királyunk, Hunyadi Mátyás szülőházához is ellátogattunk.

Az egyetemen töltött időnk alatt sor került különböző előadásokra és készségfejlesztő foglalkozásokra, többek között részt vettünk egy önismereti és kommunikációs tréningen, valamint egy interaktív kutatásmódszertan szemináriumon, továbbá megtekintettünk egy gulag- és makettkiállítást. Szakmai szempontból talán a legfontosabb lehetőséget a rektorhelyettes úrral történő egyeztetés jelentette, ahol a szakkollégiumok legfelsőbb vezetői személyesen bemutathatták szakkollégiumi tevékenységüket, portfoliójukat és a lehetséges együttműködés kereteiről tárgyalhattak.

A következő napokban Marosvásárhelyen meglátogattuk a Kultúrpalotát, majd körbevezettek minket a Sapientia Egyetem marosvásárhelyi kampuszán, betekinthettünk az ott folyó képzési rendszerbe, hogy mivel foglalkoznak az ottani mérnökhallgatók. Ezek után Csíkszeredában meglátogattuk a csíksomlyói kegytemplomot, valamint a székelymúzeumot, amely bemutatta a tradicionális székely mindennapokat. Az utolsó erdélyi napunkat egész napos kirándulással töltöttük, amelynek első állomása a Csíki Sörgyár volt. Ezt követően a befagyott Szent Anna-tóhoz érkeztünk, ahol a tavat övező téli tájban gyönyörködhettünk. Végül eljutottunk a tusnádfürdői forrásvizekig, ahol egy kis hegymászást követően megnézhettük a különféle gyógyhatással bíró forrásokat.

Lengyelországi tanulmányút

Szakkollégiumunk tagsága 2016. április 28. és május 1. között az NTP-SZKOLL-15 pályázat keretében megvalósult lengyelországi tanulmányi kiránduláson vett részt. A tanulmányút során számos szakmai programon vettünk részt. Az utazás legfontosabb eseménye a lengyel hallgatókkal közösen szervezett workshop volt, amelynek keretében a szakkollégium a krakkói Jagelló Egyetem intézményét látogatta meg.

Az ezt követő napon ellátogattunk a krakkói Városházára, ahol egy előadást hallhattunk Lengyelország közigazgatási felosztásáról, valamint Krakkó önkormányzatáról. Természetesen a különleges szakmai programokon kívül rengeteg kulturális lehetőség is adódott az utazás során. Többek között bejártuk Krakkó óvárosát, megnéztük a híres várat, körülnéztünk Krakkó főterén és megcsodáltuk a Szent Mária-bazilikát. Továbbá eljutottunk Zakopane-ba, a Magas-Tátra lenyűgöző Kasprowy-csúcsára.

Összeségében a szakkollégium számára nagyszerű lehetőség volt, hogy egy ilyen sokszínű programtervet sikerült megvalósítani. Az utazás szakmai és kulturális szempontból is remek élményt jelentett a hallgatók számára. A rendezvények pedig nagyban hozzájárultak a nemzetközi kapcsolataink kiépítéséhez.

Rákóczi Kvíz

A Rákóczi-emléknapi egyetemi vetélkedősorozaton két szakkollégista, Szűcs Márton és Tóth-Zsámboki Balázs, Schváb Alíz vett részt. A kvíz többfordulós volt, a kérdések az egyetem honlapján jelentek meg, minden hónap első két hetében, összesen öt alkalommal (október, november, december, február, március). A csapatoknak a kérdéseket önállóan, történelmi, közigazgatási és hadtudományi ismereteikre támaszkodva, esetenként kisebb kutatásokat elvégezve kellett megválaszolniuk. A szakkollégisták a „Pro libertate” csapat tagjaként I. helyezést értek el a vetélkedőn.

Kassai Tanulmányút

A Magyary Zoltán Szakkollégium 2014. június 25-28. között a szlovákiai Kassára látogatott. Látogatásunk keretében a Szlovák Köztársaság Alkotmánybíróságának és Magyarország Főkonzulátusának tevékenységét ismertük meg.

Először a főkonzulátust látogattuk meg, ahol Czimbalmosné Molnár Éva főkonzul által ismerhettük meg a konzulátus munkáját, amely szinte minden, a külhoni magyarokkal kapcsolatos feladatokra kiterjed, hiszen egyszerre látja el a konzuli és a főkonzuli feladatait. Ennek során segítséget nyújtanak a bajba jutott magyaroknak, segítenek a hivatali ügyeket elintézni, lebonyolítják a választásokat és jelentős szerepet kaptak az állampolgársági ügyek intézésében is.

A szakmai programot a Szlovák Köztársaság Alkotmánybíróságának meglátogatásával folytattuk. Vendéglátónk Dr. Mészáros Lajos alkotmánybíró volt, aki beavatott minket az alkotmánybíróság kialakulásának történetébe, illetve a tagok kérdéseire válaszolva összehasonlította a magyar és a szlovák alkotmánybíróságot.

A program az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt, Nemzeti Tehetség Program keretében lebonyolított nyílt pályázatán elnyert támogatásnak köszönhetően valósult meg.