24252004_1716915641717213_1189602911_n

Magyary-s részvétel a XVIII. Tokaji Konferencián

Harc a tehetségekért – a tehetségek megtartásának és vonzásának 10+1 feltétele

A XVIII. Tokaji Konferencia 2017. november 16-17-én került sor, melyre a következő egyetemek kerültek meghívásra: Szent István Egyetem, Miskolci Egyetem, Nyíregyházi Egyetem, Debreceni Egyetem, Budapesti Corvinus Egyetem, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Szegedi Tudományegyetem, Eszterházy Károly Egyetem. A konferencia előtt a felsorolt egyetemek képviseletében érkező hallgatókkal 10:30 és 11:30 között egy „Mi kell a tehetséges fiataloknak?” című workshopon vettünk részt.

24019758_1586490724742058_552290437_n

Kezdésként arra kértek bennünket, hogy oszoljunk két csoportra. Az egyik oldalon azok álltak, akik a tanulmányaik miatt nem költöztek el lakóhelyükről, a másik csoportban pedig azok, akiknek el kellett költözniük lakóhelyükről tanulmányaik miatt. A feladatunk az volt, hogy a lakóhelyén maradók maximum 1-3 szóval nagybetűkkel írják fel fejenként egy lapra, hogy mi az, amit szeretnek az otthonukat jelentő városban (pl.: család, otthon nyugalma), a lap másik oldalára pedig azt, hogy mi hiányzik szerintük erről a településről (lehetőségek, pezsgés). A másik, tehát a lakóhelyüktől távol tanulók csoportja a lap egyik oldalára írja fel azokat a tényezőket, amelyek hiányoznak nekik az „otthagyott” településből, a másik oldalra pedig azokat, amelyeket szeretnek a tanulmányaik városában. Ezeket a lapokat végül a két csoport egyszerre mutatta fel egymással szemben. Így szépen kirajzolódott, hogy az egyik oldalon az otthon maradók csapatának „mit szeretsz a lakóhelyedben” és a tanulmányok miatt elköltözők „mi hiányzik otthonról” tényezői nagyon hasonlóak, szinte ugyanazok. Ugyanígy hasonlóak lettek az otthonmaradók „mi hiányzik a lakóhelyedről” és a „mi az, amit szeretsz az új, tanulmányaidat jelentő városban” szempontok szerint felírt szavak is ugyanazok lettek.

24135210_1713510415391069_2045226729_n24171844_1713510265391084_612291864_n

Ezt követően a „World Café” módszer alapján csoportos munkában dolgoztunk. A módszernek megfelelően három csoportba oszlottunk és három asztalhoz köré ültünk le. A három asztal témái a következők voltak: „Play”, „Live”, „Work”, azaz szórakozás, életkörnyezet és munka. Ez a három címszó később a konferencián is visszaköszönt. Ezen három téma mentén került ugyanis összefoglalásra, hogy mi kell a fiatal tehetségeknek egy településen. A feladatunk tehát az volt, hogy összegyűjtsük, hogy mi az ami vonzó lehet számunka egy településben a szórakozási és munkalehetőségek, illetve a lakókörnyezet tekintetében. Az egyes asztaloknál flip chartokra írtuk fel azokat a dolgokat, amiket fontosnak ítéltünk, majd az egyes asztalok társaságai átvándoroltak a következő asztalhoz és ők is megtették ugyanezt vagy kiegészítették az előző csoport által összegyűjtött tényezőket. Az három asztalnál mindig volt egy állandó ember, aki az adott asztalnál a gyakorlat kezdetétől a végéig ott maradt és a végén összefoglalta a hallgatóknak, majd később a konferencia első napjának végén a színpadon a nézőknek is, hogy mi is kell az egyetemistáknak. Ez utóbbival igazolva a konferencia bemutatott kutatási eredményeket, amelyek átfedésben voltak az általunk a workshopon megfogalmazott dolgokkal.

A konferencián az első nap a következő témákban hallgattuk meg a kutatók eredményeinek összefoglalását: A tehetséges fiatalok megtartásának és vonzásának 10+1 feltétele, Mitől vonzó egy munkahely? Mitől érzik jól magukat a fiatal szakemberek? – egy vállalati felmérés eredményei alapján, A közszolgáltatások minőségi jellemzői az ügyfél szempontjából – egy kutatás eredményei alapján, Milyen kompetenciák szükségesek a minőségi közszolgáltatások biztosításához?,Városdesign, közterek, középületek – hazai és nemzetközi trendek és példák, Új kihívások és trendek a városi közlekedésben és Városmarketing. Valamennyi téma tehát a munkaerő és azon belül a tehetséges fiatalok megtartásának különböző szempontjait fejtette ki és kitért a települések, települési önkormányzatok szerepére is a témában.

Ez utóbbira vonatkozóan nagyon érdekes volt az aznapi program utolsó „Mit tanulhatunk sikeres városoktól? – A polgármesteri körutazásról készült film levetítése és kerekasztal beszélgetés” című szegmense volt. Három polgármester (Nagyatád, Mórahalom és Nyírbátor) vállalkozott arra, hogy meglátogatják egymás városait és megosztják egymással polgármesteri, településfejlesztési tapasztalataikat és eredményeiket. Kísérte őket egy stáb, akik ezt videóra vették és az elkészült kisfilmet a konferencián mi is megtekinthettük. Majd egy kerekasztal beszélgetés keretében összefoglalták, hogy milyen élmény volt a találkozó, sőt még azt is, hogy melyek voltak azok a településfejlesztési „praktikák”, amiket egymástól látva beépítettek a „saját városuk” életébe.

24172470_1716915668383877_403222194_n24252004_1716915641717213_1189602911_n

A második napon még nagyobb hangsúly került a településfejlesztésre, minden előadás ebben a témában került megtartásra. Nevezetesen a következőket hallhattunk: „A város, mint koprodukció. Lokális együttműködések és globális versenyképesség.”, „Az EU URBACT programjába való bekapcsolódás lehetőségei városok számára”, „Hogyan vált Kazincbarcika európai „Jó gyakorlat várossá”?”,” Egy URBACT jó gyakorlat Poznan-ból – helyi lakáspolitika új megközelítésben”, „A területfejlesztés elmúlt 20 éve – interaktív beszélgetés”.

A konferencia második napján tehát a főszerep a települési jó gyakorlatoké volt. Hallhattunk hazai (például Kazincbarcika, a colour city) és külföldi (Poznan – tanulók részére olcsóbb albérletet biztosító tömbházak) területfejlesztési siker történeket, tehát jó gyakorlatokat, amelyek hozzájárultak a tehetségek megtartásához is.

Szabó Zsófia Piroska